W zależności od wieku uczniów i znajomości matematyki, można zatrzymać się na różnych etapach: wypełnieniu tabeli z pomiarami, narysowaniu wykresów prezentujących otrzymane dane lub narysowaniu wykresów logarytmicznych i wyznaczaniu różnych interesujących parametrów na podstawie dopasowanej prostej.
Zajęcia w oparciu o wszystkie trzy scenariusze można zrealizować na obu detektorach: CosmicWatch i edukacyjnym liczniku Geigera-Mullera.
Ponieważ emisja promieniowanie jest zjawiskiem, którym rządzi przypadek, nie można się ograniczyć do jednego pomiaru.
Proponujemy przeprowdzić 3 lub 4 jednominutowe pomiary.
Zapewne otrzymają Państwo kilka różnych wyników. Należy zatem także oszacować niepewność otrzymanych wyników. W przypadku małej liczby pomiarów najlepszym przybliżeniem niepewności pojedynczego pomiaru w naszych eksperymentach będzie pierwiastek z liczby impulsów.
Dlaczego pierwiastek? Aby to zrozumieć, warto poczytać o rozkładzie Poissona.
Po wyznaczeniu poziomu promieniowania tła można przejść do pomiaru różnych radioaktywnych próbek. Przed rozpoczęciem pomiaru próbek radioaktywnych należy najpierw wyznaczyć pomiar poziomu promieniowania tła (tak jak to pokazano powyżej). Pomiar promieniotwórczej próbki przeprowadza się w dokładnie ten sam sposób, przy czym od otrzymanego wyniku należy odjąć promieniowanie tła.
Aby przekonać się na własne oczy, że poziom promieniowania maleje w zależności od odległości warto przeprowadzić kolejny eksperyment.
Gdy do pomiaru używamy detektora Geigera-Müllera, idealnym eksponatem będzie elektroda spawalnicza TIG domieszkowana torem. Aby poprawnie wyznaczyć odległość musimy pamiętać, że wyznaczamy odległość pomiędzy osią detektora i próbką. Wygodnie zatem umieścić elektrodę na wysokości 17mm, gdyż na tej wysokości znajduje się oś detektora. W przypadku źródła liniowego spodziewamy się zależności 1/d, gdzie d oznacza odległość źródła od detektora.
W przypadku pomiaru detektorem CosmicWatch, warto ustawić próbkę w połowie wysokości detektora. Do odległości pomiędzy próbką i detektorem należy dodać 5mm, ponieważ tyle wynosi odległość pomiędzy obudową detektora i kryształem scyntylacyjnym (czyli częścią czynną detektora). W przypadku źródeł punktowych w (odległości d dużo większej od rozmiarów źródła) spodziewamy się zależności 1/d2.
Uczniowie umiejący liczyć pochodne, mogą dodatkowo policzyć niepewności przedstawione na wykresie logarytmicznym, korzystając z metody różniczki zupełnej.
Pozwolimy tu sobie podkreślić, że wyniki uzyskane w innym pomiarze (o innej geometrii) mogą się różnić od przedstawionych powyżej.
Pierwszy pomiar wykonuje się bez żadnych osłon. Następnie wykonuje się pomiary z jedną, dwiema, trzema itd. osłonami. Pomiary wykonuje się do czasu aż poziom mierzonego promieniowania nie rożni się od poziomu tła (albo zabraknie nam osłon).
Wyniki pomiarów można umieścić w tabelce jak poniżej. Niepewności pomiarowe liczy się dokładnie tak samo jak w dwóch poprzednich scenariuszach. Wyniki można także przedstawić na wykresie. Wykres wygląda jeszcze ciekawiej, jeśli umieści się na nim wyniki pomiarów dla różnych osłon. Wówczas wyraźnie widać, który materiał lepiej, a który gorzej chroni przed promieniowaniem.
Uczniowie bardziej zaawansowani mogą przedstawić otrzymane dane na wykresie logarytmicznym. Wówczas punkty powinny układać się na prostej, a ze współczynnika kierunkowego tej prostej można wyznaczyć liniowy współczynnik pochłaniania promieniowania μ w badanym materiale. Bardziej intuicyjną wielkością niż współczynnik pochłaniania wydaje się grubość połówkowa. Znając współczynnik pochłaniania μ można ją wyznaczyć z prostej zależności d1/2=ln2/μ.
Wraz z formularzem zgłoszeniowym prosimy wysłać mailem dane szkoły, które będą niezbędne do podpisania umowy (wg poniższego wzoru). Pracownik sekretariatu się z Państwem skontaktuje, by ustalić datę zajęć i wyjaśni dalsze niezbędne kroki.
Wzory dodatkowych dokumentów: